Friskvårds tips

Frågan är hur vill vi må? Försätter vi oss själva i obalans?

Vi vet att livet är i ständig rörelse. Livet är emot all form av stagnation vilket leder oss till utbrändhet – vanmakt ( ser vi i ögonen)  stress- syrebrist- inflammationer och smärta.

När livet stannar upp uppstår en sk. friktion som kallas inflammation – syrebrist – värk!

Syrebrist/ Inflammation

Håll koll på dit PH värde i kroppen! Smärta är ett varningstecken!

Människan består av i princip 4 ämnen (i storleksordning): Syre /Väte /Kol /Kväve. Vi har också Kalcium och Fosfor – det mesta bundet i skelettet. Resten är spårämnen. Väte, Kol och Kväve binder upp, späder ut, och tränger undan syret. Därför gäller det för oss att hjälpa kroppen hålla en god balans mellan syre och övriga tre ämnen, som ju tullar på syret. Syret är det viktigaste vi har i kroppen – ett par minuter utan det så dör vi. Tyvärr är syret är en bristvara i våra kroppar i dag, till följd av osunt liv, miljö förstöring, felaktig kost, näringsfattig kost m.m.

När vi stressar och mår dåligt andas vi med bröstkorgen då själ kroppen kalcium från skelettet och vi blir bensköra och bryter  tex. lårbenet, då har vi  lågt PH-värde i kroppen  då syrebrist. Syran lagras i bindväv- skelett och celler vi får värk och stelhet i kroppen sjukdomen kan står för dörren….du kanske känner någon så är hud öm.

Om vi tänker på att vi ca 70 % vatten i kroppen och vet att Östersjön är ”försurad” så kan vi själva bli försurade i vår kropp. Ett lågt PH värde gör oss svaga vi får syrebrist och inflammation i kroppen även ett  dåligt immunförsvar m.m.I ung ålder så har vi en stark bas ammonium  som njurarna bildar men högre upp i åldern avtar förmågan i njurarna därför är det viktigt att hålla koll på PH värdet.

Tag pH-kalk dagligen. Man är aldrig för ung eller för gammal att börja. Vi kan inte överdosera PH kalken. PH-kalk fungerar även som solskydd, då pigmenteringen är ett samspel mellan UV-ljus, D-vitamin och kalk. Tag ett par matskedar kalk under solning, så motsvarar detta en solskyddsfaktor kring 10-12.  Kalken effektiv mot benskörhet. Plus att man går på grundproblemet försurningen, samtidigt som man fyller på med kalk.

pH-kalk är en basisk kalk för av syrning av kroppen på dess egna villkor. Den hjälper kroppen att syresätta sig. In med syre – ut med syra – grunden för liv!

Kalken Innehåller: C:a 70% Kalciumkarbonat (Ca), och 30% Magnesiumkarbonat (Mg) –  50/50 mmol. 1 tsk består av 1400 mg Ca, 600 mg Mg och 3000 mg CO3

Jag har själv ätit ca 50 kg PH höjande kalk från 1998 till nu och är smärtfri rörlig och frisk..Vår kropp är klok, strävar alltid efter att göra oss friska om vi lyssnar på vår kropp.

Vår mat

Vi har aldrig köpt så mycket mat för så lite pengar som nu ! Vi äter ca 50-60 ton mat om vi lever till vi är 80 år..Tänk då om 30 ton är dålig mat vad händer då med vår fina kropp..tänk! Som en port. snabbmat kan ge 1500 kcal.

 Socker:  Viktigt!  håll koll på sockervärde i kroppen!

Vi få i oss allt för mycket socker i vår mat, 20 % av alla 30-åringar hat ett metabol syndrom, som visar sig som  problem med hormoner och förbränning. Fruktosen är ofta orsaken Det är gjort en forskning på möss som ätit fruktos, dom blev tröga/sega i huvudet. Alla lättprodukter innehåller processat tillsatt socker. Myndigheternas råd om fettsnål kost ger oss diabetes tyvärr. Nyckelhålsmärkning bygger tyvärr på att socker är bättre än fett.

När vi stabilisera vårt blodsocker  så mår vi bättre och sänker inflammationen i kroppen.  Vi får får även viktnedgång -mindre smärta – ballongmagen försvinner-mindre trött -bättre humör m.m

Om vi har högt blodsocker: kan vi få övervikt – diabetes – demens – fibromyalgi-menstruations problem -hjärt /kärl problem – energiförlust -snabb dipp – föder större barn – kraftig svettning – fjärilar i magen -ökad hungerkänsla – frossa – förvirring – törst – kissa ofta.

Tips. Brunt socker är inte raffinerat BRA! rörelse o träning bryter mer socker BRA! ät mindre av socker och fett tillsammans.

Vi behöver inte mer än 50 g socker / dag. Kolla sockerarter på det du handlar 1g tillsatt socker är ganska lågt. En vanlig läsk innehåller cirka 35 gram socker och kan enligt forskarna öka risken för hjärtdödlighet. Visst känner du dig sund när du avstår från kaffet och wienerbrödet på eftermiddagen men tror att Juicer och andra söta drycker  är bättre, men dom är  riktiga sockerfällor.  Står det ”light” på produkten, innehåller de trots det ofta mycket socker. Producenterna tar bort fett men för att produkterna ändå ska smaka bra smyger de in socker eller sötningsmedel.